Obstaja cela vrsta različnih metod za iskanje novih idej, rešitev in možnosti, pri vseh pa menim, da je ključno najprej definirati točen cilj in nato poiskati odgovore na svoje ZAKAJ, saj potem tudi vedno najdemo svoje KAKO.

 »Tam, kjer je volja, tam je pot,« pravi znani slovenski pregovor. Sam sem se v zadnjem letu večkrat prepričal o njegovi resničnosti in uporabnosti. Pa naj je bilo to v službi, ko smo iskali rešitve za nov prelomen poslovni izziv, v domačem okolju, ko je prijatelj v zelo kratkem času našel sponzorske vire za svoj ekstremni alpinistični podvig ali pa prijateljica, ki je bila prepričana, da je glede izdaje/financiranja svoje prve knjige, izčrpala že vse možnosti, pa je kmalu zatem našla več kot dovolj novih možnosti, ki so ji bile poprej povsem nepredstavljive in skrite. Povsod smo kot metodo pridobivanja novih idej in rešitev skupaj uporabili t.i. peripatetični (pohajkovalni) coaching*, saj se nove ideje najraje rojevajo v neformalnem, še posebej pa naravnem okolju, izven uradnih pisarniških prostorov, med skupno hojo ali tekom s partnerjem oz. kolegom.

Ko danes opazujem vse tri primere, lahko ugotovim, da je bila pri vseh treh situacija podobna. Povsod se je prva coaching ura začela najprej z jasno opredelitvijo cilja – KAJ točno in KDAJ hočemo določen cilj doseči. V naših treh primerih je šlo za naslednje tri cilje: vpeljava nove poslovne storitve do septembra 2010, osvojitev himalajskega sedemtisočaka v avgustu 2010, izdaja svoje prve knjige v maju 2010.

Nato pa je sledil ključen moment – ZAKAJ hočemo to doseči? Odgovori na ta ZAKAJ so nam dali več kot dovolj razlogov, da smo si cilj močno želeli doseči. Ko si odgovorim na svoj ZAKAJ, se v meni prebudi močna želja, ki mi da potrebno motivacijo in energijo za vse aktivnosti, ki bodo sledile v nadaljevanju, na poti do cilja, pa tudi za premagovanje vseh preprek, ki se bodo našle na tej poti (op.p. »prepreka na poti ne pomeni konca poti, razen če jo ne znamo obiti.« Dale Carnegie). Nekaj teh odgovorov na naše zakaje je bilo: postati vodilni strokovnjaki na novem poslovnem področju; dokazati samemu sebi, da zmore premagati omejitve svojega nekoč krhkega telesa; s knjigo in njenim sporočilom pomagati širokemu krogu ljudi pri njihovi osebni in duhovni rast, itd.

Več kot najdeš razlogov, zakaj si nekaj želiš, bolj močna postaja tvoja želja in s tem raste tudi verjetnost, da boš lahko našel rešitve na poti do cilja. Pri iskanju rešitev pa se nam ponujajo različni načini in metode, ki nas bodo pripeljale do novih, izvirnih idej, od katerih v nadaljevanju na kratko opisujem tri meni najljubše.

»Viharjenje možganov« (op.p. brainstorming) je ena najbolj učinkovitih metod, ki jo lahko uporabite za iskanje novih idej (poslovnih ali osebnih). V krogu svojih sodelavcev (ali pa prijateljev, družine, športnih kolegov) si vzemite 30 minut in iščite odgovore na zastavljeno vprašanje (vprašanje naj bo definirano čim bolj natančno, kot npr. v enem izmed naših primerov: Kako naj pridem do 5000 EUR, ki jih potrebujem za izdajo svoje prve knjige v roku do 1. maja 2010?). Pri tem naj bo eden zapisnikar, ki naj odgovore piše na tablo ali list. Lahko pa naredite tudi tako, da vsak na list napiše eno idejo in jo nato posreduje naprej kolegu, ki dopiše idejo, list nato kroži ves čas, dokler idej ne zmanjka. Ideje v tej prvi fazi ne vrednotite, zapišite jih tako, kot vam pridejo na misel, brez cenzure. Dobrodošle so tudi čisto nore ideje – vsaka ideja namreč stimulira nove ideje – na ta način pridete do zelo veliko novih idej, od katerih se vedno najde vsaj nekaj uporabnih.

Drugi način je metoda 20-ih idej, o kateri sem prvič prebral v knjigi Briana Tracy-ja Pot do uspeha in jo izvajate sami. Podobno kot pri brainstormingu si tudi tu zastavite konkretno vprašanje, nato pa poiščite dvajset idej oz. rešitev. Prvih nekaj rešitev boste verjetno našli hitro, pri iskanju osme do petnajste rešitve bo šlo že bistveno težje, zadnjih pet rešitev bo najtežjih in zanje boste morali zelo napeti možgane, so pa le-te ponavadi tudi najbolj uporabne. Ne končajte preden ne najdete vseh dvajset rešitev.

Tretji (pri meni ponavadi najboljši) način pa je, da rešitve prepustite vaši podzavesti. Le-ta je namreč izredno močna in se v njej skrivajo odgovori na praktično vsa vprašanja. Njena moč je praktično brezmejna, samo zaupati ji moramo. In na ta način ji tudi zaupajte konkretno vprašanje, potem pa zadevo odložite (prespite) – podzavest bo ponavadi sama našla rešitev – pri meni se ta »breakthrough« praktično vedno zgodi v naravnem okolju, ko se odklopim od klasičnega linearnega razmišljanja in se prepustim energiji narave.

Obstaja še cela vrsta drugih metod in možnosti, pri vseh pa menim, da je ključno najprej definirati točen cilj in nato poiskati odgovore na svoje ZAKAJ, saj potem tudi vedno najdemo svoje KAKO.

 

Janez Žezlina

Janez.zezlina@energos-svetovanje.si

 

*Peripatetični coaching (op.p. pohajkovalni coaching) – ime izvira iz starogrške besede peripatos, kar pomeni pohajati. Šola peripatetikov, ki jo je Aristotel ustanovil v Atenah, je gojila raziskave posameznih znanosti, Aristotel pa je predaval svojim učencem med dolgimi sprehodi, od koder tudi ime.