Vsi se od časa do časa srečujemo tudi s čustom jeze, ki je instinktiven odziv na frustracijo. Naše razpoloženje pokaže, kako hitro se odzovemo na jezo.  Jeza je naravno čustvo, razpoloženje je naučeno obnašanje. Že kot otroci ste doma kmalu spoznali, na kakšen način lahko izražate jezo.

 

Ker so pri izražanju v družini posamezne omejitve, se z leti naučimo jezo izrazati tudi na drugačne načine.  Drugačen način izražanja jeze je prilagojen način. Tudi če so bile vaše frustracije dalj časa močnejše, to lahko privede do kroničnega besa ali jeze. Jeza in bes sta običajna obrambna mehanizma pri ljudeh, ki v svojem otroštvu niso smeli izkazovati svojih čustev, ki so morali biti ”trdi” ali ki imajo gonilo ”bodi močan”.

 

Vsakodnevno delo z vodji, zaposlenimi, strankami in klienti zahteva, da se naučimo obvladovanja samega sebe, da imamo dobro samokontrolo. Če je nekdo uspešen pri vodenju, odnosih med zaposlenimi in pri delu, ima po vsej verjetnosti dobro razvito samokontrolo in poseduje nekaj od teh veščin:

 

  1. Jeze drugih, grdo in neprimerno govorjenje, žaljenje ne vzemite osebno. Ljudje, ki so pod stresom velikokrat povedo stvari, ki jih v resnici ne mislijo.
  2. Voditi ljudi in sodelovati v poslovnem svetu pomeni, da morate velikokrat zahtevati drugačno vedenje ljudi. Ne storite tega na tak način, da boste dosegli win-lose situacijo. Posezite po orodjih, ki bodo pripeljali do win-win situacije.
  3. Do vseh ljudi imejte enak odnos ves čas, ko ste v stiku z njimi. Bodisi na začetku dneva kot tudi na koncu, ko ste že utrujeni.
  4. Ko opazite, da je situacija napeta ali konfliktna si vzemite  30 sekund časa,  zberite vaše misli in se pomirite, šele nato odreagirajte. Odreagirajte umirjeno in usmerjeno v rešitev.
  5. Sprejeti poraz ali izgubiti posel je bolje, kot izgubiti nadzor nad sabo (v bodoče  vam bo ta odziv omogočilo dobiti več, kot pa izgubiti).
  6. Usmerite se na cilje. Ostalim pokažite jasne cilje in usmerite njihovo razmišljanje v to smer.
  7. Pri drugih ljudeh se usmerite na njihove dobre lastnosti. Z opazovanjem slabega vedenja in njihovih »slabih« lastnosti ne boste nič pridobili.
  8. Držite se dobrih navad in pravil v poslovnem svetu in te še izboljšujte.
  9. Ne »zapravljajte« časa z zaposlenimi, vodji ali strankami, usmerite se na cilj(e) in pojdite v smeri rešitve.
  10. Ta pravila uporabljajte v svojem privatnem in poslovnem življenju.

 

Ko jih boste obvladali boste na vseh področjih vašega življenja bolj uspešni in zadovoljni.

 

Matjaž Košir

 

Specializant psihoterapevt

matjaz.kosir@energos-svetovanje.si

matjaz.kosir@psiho-terapevt.si

www.psiho-terapevt.si