Vitka organiziranost (Lean) se osredotoča na (pre)tok in zmanjševanje izgub s ciljem povečevanja vrednosti za kupca. Bistvo Lean zgodbe so skrajšani cikel časi, manj izgub v procesih in povečevanje odzivnosti do kupca (oz. pravočasno zagotavljanje produktov in/ali storitev). Vse našteto se ne prevede v finančne rezultate že prvi dan uporabe Lean orodij in načina delovanja, ker terja čas in napor, da podjetje/organizacija naredi prvi preskok ter pri tem vztraja (Cooper, Maskell: “How to Manage Through Worse-Before-Better”, MIT Sloan Management Review, 2008).
Za enega od takih preskokov lahko poskrbimo, če smo stalno osredotočeni na zniževanje izgub. Ponavadi Lean teoretiki izpostavljajo 7 tipov izgub. V praksi se zavedamo, da se pri modelih in tipih ne gre omejevati ter da je vrst izgub lahko nešteto.
Zato da boste lažje startali z Vitkostjo, podajamo naslednji pripomoček za odkrivanje izgub. Spomnimo, identifikacija izgub je zanesljiva vstopnica v Lean.
Tip izgube | Kratek opis primera v praksi organizacije (Kje konkretno se ta tip izgube »dogaja«?) | Razvrstitev po pomembnosti (od 1 (najbolj) do 12 (najmanj) pomembno) | Najverjetnejši vzrok | Predlog rešitve | Kako bomo vedeli, da nam je uspelo? |
Prekomerna proizvodnja | |||||
Transport | |||||
Premikanje | |||||
Čakanje | |||||
Preveč procesiranja | |||||
Nepotrebne zaloge | |||||
Popravila napak / nepravilno izdelanih produktov | |||||
Neizkoriščene sposobnosti oz. talenti ljudi | |||||
Izberite 3 najbolj pogoste izmed naslednjih izgub:
1.Osredotočenost na produktivnost in ustvarjanje prihodkov, ne da bi pazili na profitabilnost, RVC, povečevanje izplena. 2.Veliko planiranja, nato pa ukvarjanje z neplaniranimi aktivnostimi oz. upravljanje neplaniranega (improvizacija). 3.Preveč prioritet št. 1. 4.Sestanki brez obvezujočih sklepov. 5.Slaba komunikacija/informiranje. 6.Prostor v organizaciji je uporabljen na napačen način. Neustrezna razporeditev strojev v proizvodnji ali delovnih mest. 7.Kriminalna dejanja, sabotaže, korupcija v podjetju. 8.Pomanjkanje kreativnosti in inovativnosti, poguma za razvoj. Ni inovativne dejavnosti, ki bi izboljševala produktivnost. 9.Nizka angažiranost/zavzetost kadrov. 10.Neprimerne metode ali način dela, neprimerna delovna oprema/sredstva. 11.Kontrola kontrole. |
|||||
Dodajte svoj tip/primer: …………………………… |
Ker se zna zgoditi, da – ko ekipa ocenjevalcev pregleduje izgube – več časa porabijo s kategoriziranjem, kam kakšna izguba spada, kot pa z navajanjem konkretnih primerov, je priporočljivo uporabljati naslednje orodje.
Izgube v procesih oz. organizaciji: 1. Prekomerna proizvodnja 2. Transport 3. Premikanje 4. Čakanje 5. Preveč procesiranja 6. Nepotrebne zaloge 7. Popravila napak / nepravilno izdelanih produktov 8. Neizkoriščene sposobnosti oz. talenti ljudi 9. Ostali tipi izgub | ||
Konkreten primer | Tip izgube (ni nujno kategorizirati) |
Predlog rešitve |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
…. | ||
Datum:
Sektor/Oddelek/poslovna funkcija/Proces: Ocenjevalci: |
Aktivnostim v okviru identifikacije izgub, ki spada v diagnostiko, sledi analiza, preizkušanje oz. testiranje predlogov rešitev ter uvajanje. Tu pa se zgodba o Lean-u šele prične.
Dobran Juričan
Partner in svetovalec
Energos d.o.o.
Dobran.jurican@energos-svetovanje.si