Če ne boste najprej poskrbeli zase in svoje potrebe, ne boste koristni ne svojemu delodajalcu ali naročniku ne svojemu partnerju in otrokom.

Iskanje ravnotežja med poklicnim in zasebnim življenjem je naš vsakdanji izziv. Se tudi vam dogaja, da lovite lastni rep? Se počutite ujeti v začaranem krogu? Ne vidite izhoda? Prepričana sem, da ste v zadnjem mesecu vsaj enkrat  pomislili na to. Hkrati verjamemo, da drugim bolje uspeva vzpostaviti ravnotežje med družino in kariero.

 

Kakovost, ne količina časa

Rešitev je lahko zelo preprosta. Sama že vrsto let verjamem, da je pomembna  kakovost, in ne količino preživetega časa, tako v službi ali pa doma. Drugače povedano, živeti tu in sedaj. V službi se posvetite svojim nalogam in postavljenim ciljem, doma pa kvalitetnemu preživljanju prostega časa.  Temeljno  vprašanje je, kako povečati učinkovitost pri delu, da nam ne bo treba popoldne in zvečer  razmišljati o nedokončanih stvareh. Potem bomo lahko doma imeli dovolj kakovostnega časa zase in svoje domače.

 

Začnite pri sebi

Na letalu vas opozorijo, da ob padca pritiska masko s kisikom namestite najprej sebi in potem otroku. Kolikokrat so vam v življenju povedali, da ste vi najpomembnejša oseba v vašem življenju? Ne prav pogosto, ali ne? A pri mojih letih mi to postaja vsak dan bolj jasno. Če ne bom poskrbela zase, za svoje potrebe, zadovoljstvo, ne bom koristna prav nobenemu, ne svojemu delodajalcu ali naročniku, pa tudi moji domači ne bodo imeli prav dosti od tečne mame in žene.

Ugotovite, kaj je za vas resnično pomembno v vašem življenju. Če bi se smeli osredotočiti le na eno stvar v življenju, kaj bi to bilo? Če bi lahko dodali drugo stvar, kaj bi to bilo? In tretja, četrta, peta stvar? Pomembno se je naučiti posvečati svojo pozornost le eni prednostni nalogi naenkrat. V službi razmišljajte o delu, doma pa pozornost  posvetite sebi in svojim domačim.

Ste arhitekt ali arheolog, se sprašuje Cveto Gradišar (Sotočje družinskih odnosov). Od nas je odvisno, ali bomo aktivno upravljali svoja življenja, tako poklicna kot zasebna, ali pa se bomo zgolj odzivali na dražljaje, impulze iz okolja. Arhitekt zna živeti v sedanjosti in ima vizijo, je usmerjen v iskanje rešitev. Arheologi pa so zataknjeni v preteklosti, izgovorih, težavah, konfliktih in tako jim zmanjka moči za potrebne spremembe.

 

Načrtujte in upravljajte svoj čas

Premišljeni in pošteni odgovori kaj je resnično pomembno, nam pomagajo načrtovati  in aktivno usmerjati naša življenja in prilagoditi urnike. Poskrbite, da bodo vaše naloge jasno postavljene, določite cilje. Ukvarjajte se s pomembnimi stvarmi. Večji del svojega časa v službi namenite načrtovanju, preventivi, postavljanju sistemov, razvoju in zaradi tega bo vse manj akcij, ki zahtevajo takojšen odziv. Veliko preveč časa izgubimo z navidezno nujnimi opravili, a nepomembnimi, ki pa so postala rutina. O pisanju poročil, ki jih tako in tako nihče ne bere, in podobnih »zapravljivcih časov« se pogovorite s svojim nadrejenim.

Tudi v družinskem in zasebnem življenju načrtujte in se pogosto vprašajte, kaj je za vas ta hip in v tem  obdobju življenja pomembno. Tudi doma lahko racionalno porabljamo čas za gospodinjska opravila in pridobljeni čas porabimo, da na primer  prebiramo knjigo s svojim malčkom. Je res potreben kompleten obrok, ali lahko kakšen dan poenostavimo večerjo s preprosto omleto? Res verjamete, da je treba zlikati vse tiste majčke? A se ni dosti bolje sproščeno sprehoditi po parku čez cesto?

 

Kje in kdaj izgubljamo največ časa

Kakšen teden spremljajte naključne obiske, tudi  vaših sodelavcev, ki pridejo mimo, vas zmotijo in kakšno rečejo. Prekinejo vaš tok misli in dragoceni čas teče. Nobene potrebe ni, da kar naprej preverjate e-pošto, sploh pa ne v najbolj produktivnih urah, ki so namenjene zahtevnim nalogam. Sama to počnem nekje pred kosilom in pred zaključkom delovnega dne, ko delovni elan že popušča. Naučite se delegirati. Merilo je zelo preprosto. Stvari, ki jih lahko opravi nekdo, čigar ura je cenejša od vaše, delegirajte, tudi doma. Likanje in pospravljanje vzame veliko časa, ta dragoceni čas lahko investirate vase in odnose s pomembnimi drugimi. Sprehod po nakupovalnem centru vas mogoče sprosti, ne naredi pa prav veliko za odnos z vašim malčkom, ki si želi pozornosti njemu najdražje osebe.

 

Vaše zasebno življenje si zasluži spoštovanje

Z delodajalcem se pogovorite, kaj je za vas pomembno. Če ne želite zamuditi prvega nastopa vašega otroka, povejte in prepričana sem, da se lahko načrtovani sestanek prej konča. Takšno razumevanje ali spoštovanje zasebnih prioritet posameznika pogosto vodi do večjega zadovoljstva, zavzetosti, produktivnosti in pripadnosti.

 

Načrtujte čas za zabavo, sprostitev

Zabava, druženje in sprostitev so zelo pomembni za uravnoteženo in zadovoljno življenje. Vzemite si čas za stvari, ki vas veselijo, pa naj bo to branje knjig, igranje bobnov, joga, tek ali delanje sestavljank. Načrtujte čas, dneve konec tedna, počitnice, ki so namenjene le partnerjema, in poskrbita, da ohranjata odnos živ. In nazadnje, a ne najmanj pomembno, čas za otroke. Niso najboljši tisti starši, ki največ časa preživijo s svojimi otroki, temveč tisti, ki znajo razpoložljivi čas preživljati kar se da kakovostno.

 

Ne pozabite, vi ste kreatorji vaših življenj in iz svojega besednjaka črtajte stavek: »Nimam časa.«. Vprašajte se: Kaj lahko že danes naredim s časom, ki ga imam na voljo? Ga investiram in oplemenitim ali pa preprosto zapravim?

 

Ksenija Špiler Božič

ksenija.bozic@bbsvetovanje.si